Veldstudiecentrum
  • Home
  • Accommodatie
  • Omgeving
  • Reserveren
  • Contact
  • Menu

Basisschool

Samenstelling van een programma

Voor het basisonderwijs bieden we programma’s aan van één tot vijf dagen. In een dag of zelfs op een ochtend is het mogelijk om waterdieren te vangen, te tekenen en te benoemen. Een meerdaags project geeft de mogelijkheid om veel verschillende activiteiten in het programma op te nemen, zoals bijvoorbeeld excursies naar de boer of de molen, verschillende natuuronderzoekjes, het maken van bijenhotels en nestkasten, spelletjes en sport. Het is ook mogelijk om een combi programma uit te voeren in samenwerking met GeoFort.

 “Heel fijn om op locatie les te geven met andere vakdocenten, op deze manier gaat het voor de leerlingen veel meer leven”
leraar basisonderwijs

Eigen inbreng van school

Het programma wordt gemaakt in overleg met de docenten en wordt zo afgestemd op het niveau en de leerwensen van de leerlingen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om eigen programmaonderdelen in te brengen. Kosten van een project zijn afhankelijk van het aantal dagen.

Enkele voorbeelden van programma onderdelen

  • Een speur- of fietstocht om de omgeving te verkennen
  • Een postentocht of veldwerkcircuit: Op verschillende posten maken leerlingen kennis met eenvoudige veldwerktechnieken en meetinstrumenten om organismen en milieu te bestuderen
  • Onderzoekjes (waterdieren/zeedieren of kriebeldiertjes bijvoorbeeld)
  • Eten uit de natuur
  • In de schemering op zoek gaan naar vleermuizen
  • Samen een brug bouwen of een wedstrijd roeien in een klein bootje op de sloot
  • Sleepnetvissen en een krabbenrace houden (Zeeland)
  • Excursies naar een watermolen, boerderij of Plompetoren (Zeeland)
  • Grondboringen doen om klei of zand te vinden
  • Ontspanning: sport, spel en creatieve bezigheden
  • Broodjes bakken boven een kampvuur (afhankelijk van weer en wind…)
  • Hutten bouwen of een vlot om op te varen (Zeeland)
  • In overleg met de school komen er vaak nog vele andere ideeën boven. Eigen ideeën kunnen vrijwel altijd uitgevoerd worden, mits ze vallen binnen de huisregels.

Veldwerk in de kerndoelen

Veldwerk bij Stichting Veldstudie geeft een invulling aan de verschillende algemene doelstellingen, zoals die voor het basis onderwijs zijn geformuleerd. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om in het veld veel van de vereiste kennis zelf te ontdekken. Vooral nu het belang van natuur- en milieueducatie voor opvoeding en gezondheid steeds meer erkend wordt speelt veldwerk een grote rol.

Kerndoelen waarbij aangesloten kan worden zijn:

32. De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
33. De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.
40. De leerlingen leren in de (eigen) omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
41. De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
42. De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
44. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
45. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
55.De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
56. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Voorbeeld Programma basisschool

Hieronder een paar voorbeelden van programma’s zoals wij deze aanbieden. Dit zijn slechts voorbeelden. Een programma wordt altijd in overleg met de docenten van de school gemaakt en wordt zo afgestemd op het niveau en de leerwensen van de leerlingen. De programma’s zijn ook afhankelijk van de locatie. Educatief medewerkers van de stichting begeleiden de projecten. De dagen kunnen ook op een heel andere manier worden ingevuld. Onderstaande voorbeelden zijn vooral ter inspiratie.

1-daags
3-daags
5-daags

Brede School

Voor basisscholen kunnen ook projecten in het kader van de Brede School verzorgd worden. Denk bijvoorbeeld voorjaars- of najaarsnatuurlessen waarbij we op school langs komen en zowel in de klas als op het schoolplein of in een stadspark of groenstrook in de buurt kunnen werken.

Meer weten?
Zin in een hele of halve werkweek met de klas of groep of gewoon een dagje er op uit? Neem contact op over de mogelijkheden voor een natuurproject PO of een examenproject VO.

Hei- en Boeicopseweg 143
4126 RH Hei- en Boeicop
Telefoon:0347 342085
info@veldstudiecentrum.nl

 

Scroll naar bovenzijde