Voorbeeld voor 1-daags programma Basisischool
Ochtend
Een van onze medewerkers ontvangt de groep met koffie, thee, limonade en koek. Er wordt verteld over het terrein en de dieren en het veldwerkprogramma wordt uitgelegd. In de ochtend is er ruimte voor natuurbeleving en natuuronderzoek. De leerlingen gaan met veldwerkmaterialen en werkbladen naar buiten om eenvoudige natuuronderzoekjes te doen. De leerlingen werken in kleine groepjes en er kunnen (afwisselend) waterdieren of bodemdieren worden gevangen. Ook zoeken de leerlingen planten en benoemen ze, of ze meten de hoogte van een boom. Daarnaast wordt er een grondboring gedaan. Met de opgeboorde klei kunnen de leerlingen later een fantasiedier maken.
In Zeeland is er de mogelijkheid om te gaan sleepnetvissen op het strand en samen te kijken wat er in de zee leeft. De leerlingen werken hun waarnemingen en metingen uit, door bijvoorbeeld de dieren te tekenen en te benoemen. Zo kun je er op school nog eens op terugkomen.
Middag
In de middag is er ruimte voor spanning en avontuur! Bouw samen een brug en kijk of hij sterk genoeg is om de juf of meester te dragen! Bij mooi weer kunnen we een wedstrijd doen met de roeiboot op het water. In Zeeland kunnen leerlingen hun bouwkunsten laten zien om een stevig vlot in elkaar te zetten.