Voorbeeld voor 3-daags programma Basisischool
Eerste dag
Ochtend
De groep wordt ontvangen met koffie, thee, limonade en koek. Een van de medewerkers licht het veldwerkprogramma en met name het middagonderdeel toe. Hierna is er tijd om de accommodatie te verkennen. Een leuke optie is om de leerlingen op een paar kilometer van de accommodatie te droppen voordat ze bij het veldstudiecentrum zijn. Zo kunnen ze zelf middels een door ons geleverde speurtocht de weg naar de accommodatie vinden en meteen en stukje van de omgeving zien.
Middag
Tijd om op ontdekking te gaan in de natuur. Leerlingen maken kennis met het doen van echt veldwerk! We organiseren een postentocht op het terrein met opdrachten die over de bodem gaan. Ze gaan bodemdiertjes zoeken en boren in de grond met een echte grondboor. Met de klei die ze hebben gevonden maken ze later een fantasiedier! De nadruk ligt op het oefenen van veldwerktechnieken en het zoeken en speuren naar beestjes of andere opvallende dingen in de natuur. De leerlingen kunnen hun belevenissen van die dag in hun dagboek schrijven.
Avond
Wanneer het tegen de avond begint te schemeren is het tijd voor de vleermuizen om op jacht te gaan! Tijd voor de leerlingen om hun jas en laarzen aan te trekken en met de batdetector op zoek te gaan naar deze vliegende zoogdieren. Kunnen we de vleermuizen horen?
Tweede dag
Ochtend
Na de lunch duiken we samen met de leerlingen in de wondere onderwaterwereld. Leerlingen krijgen een schepnet en gaan op onderzoek bij de sloot. Alle waterdiertjes die worden gevangen kunnen bekeken worden onder de binoculair. Zo kunnen de leerlingen ontdekken hoe de waterdiertjes ademhalen onder water. Daarna zetten we de diertjes weer terug in de sloot. In Zeeland is er de mogelijkheid om te gaan sleepnetvissen op het strand en samen te kijken wat er in de zee leeft. De leerlingen werken hun waarnemingen en metingen uit, door bijvoorbeeld de dieren te tekenen en op naam te brengen. Zo kan je er op school nog eens op terugkomen.
Middag
In de middag is er ruimte voor spanning en avontuur! Bouw samen een brug en kijk of hij sterk genoeg is om de juf of meester te dragen! Bij mooi weer kunnen we ook een wedstrijd doen met de roeiboot op het water. Er is natuurlijk ook tijd om de bonte avond voor te bereiden. In Zeeland kunnen leerlingen hun bouwkunsten laten zien om een stevig vlot in elkaar te zetten.
Avond
Het is bonte avond! Er is ruimte voor stukjes, liedjes en gezelligheid.
Derde dag
Ochtend
Er wordt opgeruimd en ingepakt. Daarna is er nog tijd voor een bezoek aan de boer of de molen. Op de boerderij krijgen de leerlingen een rondleiding van de boer langs alle dieren. Bij de molen mogen de leerlingen de molenaar helpen met het laten draaien van de wieken. En wie van de leerlingen durft er helemaal bovenin de molen te klimmen?