Voorbeeld voor 5-daags programma Basisischool
Eerste dag
Ochtend
De groep wordt ontvangen met koffie, thee, limonade en koek. Er wordt verteld over het terrein en de dieren en het veldwerkprogramma wordt uitgelegd. Hierna is er tijd om de accommodatie te verkennen. Een leuke optie is om de leerlingen te droppen voordat ze bij het veldstudiecetrum zijn. Zo kunnen ze zelf de weg naar de accommodatie vinden en meteen en stukje van de omgeving zien.
Middag
Tijd om op ontdekking te gaan in de natuur. Leerlingen maken kennis met het doen van echt veldwerk! We organiseren een postentocht op het terrein met opdrachten die over de bodem gaan. Ze gaan bodemdiertjes zoeken en boren in de grond met een echte grondboor. Met de klei die ze hebben gevonden maken ze later een fantasiedier! De nadruk ligt op het oefenen van veldwerktechnieken en het zoeken en speuren naar beestjes of andere opvallende dingen in de natuur. De leerlingen kunnen hun belevenissen van die dag in hun dagboek schrijven.
Avond
Wanneer het tegen de avond begint te schemeren is het tijd voor de vleermuizen om op jacht te gaan! Tijd voor de leerlingen om hun jas en laarzen aan te trekken en met de bat detector op zoek te gaan naar deze vliegende zoogdieren. Kunnen we de vleermuizen horen?
Tweede dag
Ochtend
Vandaag gaan we op bezoek bij de boer. Op de boerderij krijgen de leerlingen een rondleiding van de boer langs alle dieren. We gaan kijken naar de koeien, de kalfjes en naar de grote stier. En wie lust er een glaasje verse melk?
Na het bezoek aan de boer is er nog tijd om te gaan boogschieten met een echte pijl en boog!
Middag
Na de lunch duiken we samen met de leerlingen in de wondere onderwaterwereld. Leerlingen krijgen een schepnet en mogen op onderzoek bij de sloot. Alle waterdiertjes die worden gevangen kunnen bekeken worden onder de binoculair. Zo kunnen de leerlingen ontdekken hoe de waterdiertjes ademhalen onder water. Daarna zetten we de diertjes weer terug in de sloot.
Later in de middag is het tijd voor het grote veldwerkspel. Vragen over veldwerk en de natuur beantwoorden en zo snel mogelijk de volgende vraag zien te vinden. Wie is het snelst?
Avond
Na het avondeten is er de mogelijkheid (bij gunstige wind) om een kampvuur te maken. Lekker bij het warme vuur zitten, marshmallows roosteren en verhalen vertellen.
Derde dag
Ochtend
Vandaag gaan we de dieren een handje helpen. Samen gaan we op zoek naar materiaal om een bijenhotel te maken! Of wat dacht je van een vogelkastje timmeren of een vleermuizenkast? De hotels en kasten kunnen een mooie plek krijgen op jullie schoolplein!
Middag
De leerlingen gaan in de middag hun bouwkunsten en spierballen laten zien. In twee groepen bouwen ze een brug over de sloot. Wie bouwt de stevigste brug zodat de juf of de meester met droge voeten naar de overkant kan? De andere groep doet een wedstrijd met de roeiboot op de sloot. Nog best lastig om koers te houden…
Vierde dag
Ochtend
In de ochtend brengen we een bezoek aan de molen. De leerlingen mogen de molenaar helpen met het laten draaien van de wieken. En wie van de leerlingen durft er helemaal bovenin de molen te klimmen? Wanneer we terug komen van het bezoek is er nog tijd om zelf een pijl en boog te maken of om te leren koken met wilde planten uit de natuur. Wie heeft er wel eens ‘een brandnetel geproefd’?
Middag
Als het mooi weer is kunnen we een grote zeepbaan maken! Alle kinderen trekken hun zwemkleding aan en glijden maar! Of we gaan megabellen blazen. Daarnaast is er natuurlijk ook tijd om de bonte avond voor te bereiden. Invulling van de school met een eigen activiteit behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.
Avond
Het is bonte avond! Er is ruimte voor liedjes, stukjes en gezelligheid.
Vijfde dag
Ochtend
Er wordt opgeruimd en ingepakt. Voordat de leerlingen weer terug gaan naar huis is er nog ruimte voor een groot spel of meerdere spelletjes. Ook is er de mogelijkheid om nog een bezoek te brengen aan GeoFort.