Voorbeeld van een 1-daags programma
Vooraf
Op school hebben de leerlingen al voorbereidende lessen gehad. Tijdens deze lessen hebben ze geleerd naar wat voor gebied ze gaan, wat de onderzoeksmogelijkheden daar zijn en hoe je een onderzoek opzet.
Ochtend
De groep wordt ontvangen met koffie/thee en koek, en welkom geheten door de educatief medewerker. Na de koffie worden de leerlingen via een korte introductie bekend gemaakt met de verschillende veldwerkmaterialen die ze gaan gebruiken bij hun onderzoek. De benodigde materialen worden verstrekt en de leerlingen gaan op pad. De leerlingen werken in kleine groepjes. Ze doen metingen aan milieu en landschap en verzamelen bodem- en watermonsters. Tevens nemen ze organismen mee naar het veldstudiecentrum zodat de medewerkers ze kunnen helpen bij het determineren van de planten en dieren.
Middag
De leerlingen werken hun waarnemingen en metingen uit. In de grote zaal worden met binoculairs en microscopen dieren en planten op naam gebracht. Daarnaast worden er metingen gedaan aan bodem- en watermonsters. Naast handige zoekkaarten zijn er ook determinatiegidsen en handige opzoekgidsen voor planten en dieren. Alle gegevens worden in een logboek duidelijk beschreven.
Achteraf
Verwerking van alle gegevens tot een verslag of presentatie kan op school plaatsvinden.