Voorbeeld van een 5-daags programma
Eerste dag
Ochtend
De groep wordt ontvangen met koffie/thee en koek. Een van onze medewerkers licht het veldwerkprogramma toe. Hierna is er tijd om de accommodatie te verkennen.
Middag
De leerlingen maken een verkenningstocht in de omgeving. Hierbij lopen de leerlingen in kleine groepjes zelfstandig een route waarbij onderweg opdrachten worden gemaakt. Zo maken ze kennis met de verschillende veldwerktechnieken, onderzoeksmogelijkheden, de veldwerkplekken en leren ze de omgeving kennen. Bij iedere post is een begeleider die uitleg geeft. Bedoeling is om de verschillende veldwerkmaterialen te leren kennen en om te leren welke metingen je op welke manier kunt doen. Verder is het een inleiding in het zoeken naar organismen.
Avond
In de avond is er een mogelijkheid voor een excursie. Zo kunnen we op zoek gaan naar vleermuizen, planten verzamelen om te leren koken uit de natuur of nachtvlinders lokken en bekijken.
Tweede dag
Ochtend
In de ochtend is er tijd voor een excursie naar de boer. Er kan een bezoek gebracht worden aan een biologische en een reguliere boer. Zo kunnen de leerlingen zelf horen en zien wat de verschillen zijn.
Middag
De middag wordt gebruikt voor een lezing over het gebied. Hierna maken de leerlingen een onderzoeksopzet waarin ze via een vast stappenplan beschrijven hoe ze hun onderzoek gaan uitvoeren. Ze bedenken een vraag, hypothese, methode en stellen een lijst op van benodigde materialen.
Derde dag
Ochtend
De leerlingen gaan met hun veldwerkmaterialen naar verschillende locaties om onderzoeksgegevens (waterdieren, bodemdieren, planten, bodem- en watermonsters) te verzamelen.
Middag
De leerlingen werken hun waarnemingen en metingen uit. In de grote zaal worden met binoculairs en microscopen dieren en planten op naam gebracht. Daarnaast worden er metingen gedaan aan bodem- en watermonsters. Naast handige zoekkaarten zijn er ook determinatiegidsen en handige informatiegidsen voor planten en dieren aanwezig. Alle gegevens worden in een logboek duidelijk beschreven.
Vierde dag
Ochtend
Korte voorpresentatie van de onderzoeksresultaten van vandaag. Nadruk ligt op leermomenten en waar verbetering nog mogelijk is. Advies voor vervolg van het onderzoek. De leerlingen gaan voor aanvullende gegevens terug naar de benodigde locaties. Alle gegevens worden verwerkt in een verslag of er wordt gewerkt aan een presentatie. Dat kan met posters maar ook door gebruik te maken van de beamer en laptops.
Middag
In de middag is er tijd voor een excursie naar het GeoFort. Het is ook mogelijk om een kanotocht in de omgeving te maken.
Avond
De leerlingen kunnen de laatste hand leggen aan hun presentatie. Daarna is er de mogelijkheid om gezellig bij het kampvuur te zitten.
Vijfde dag
Ochtend
Er wordt opgeruimd en ingepakt. Daarna presenteren alle leerlingen hun onderzoeksresultaten aan elkaar. Bij een grote groep kunnen die presentaties in twee verschillende ruimtes plaatsvinden. Na de presentaties staat de bus te wachten om terug naar school te gaan.